Poruszanie się po świecie internetu wymaga umiejętności swobodnego korzystania z komputera. Internet zaczyna wdzierać się we wszystkie dziedziny życia, ma też coraz większe znaczenie jako przestrzeń handlowa. Mnożą się w sieci sklepy i innego rodzaju e-biznesy. A co za tym idzie – wzrasta tez potrzeba dobrze prowadzonego marketingu internetowego. Wiadomo, że samo założenie sklepu dzisiaj nie wystarczy, by stać się popularnym. Trzeba włożyć wiele pracy i pomysłowości w marketing internetowy, by zareklamować się troszeczkę. Bez reklamy firma nie będzie dostrzeżona. Taki marketing internetowy rządzi się swoimi prawami i przenoszenie mechaniczne zasad marketingu konwencjonalnego nie sprawdza się w sieci. Internet jest specyficzną płaszczyzną wymiany handlowej i trzeba się umieć po niej poruszać, o ile chcemy cokolwiek uzyskać. Zmieniły się najskuteczniejsze narzędzia i kanały dotarcia do klienta, modyfikacji uległ wzór utrzymywania relacji konsument – firma. W związku z tym, że działamy w sieci, to przestrzeń wirtualna wymusza określone zachowania.

Obecnie powstaje cała masa nowoczesnych narzędzi oddziaływania na konsumenta. Tą wiedzą dzielą się młodzi fachowcy na różnego rodzaju szkoleniach i warsztatach dotyczących marketingu. Większość opracowań i modelowych rozwiązań przychodzi do nas zza oceanu. Amerykańskie doświadczenia powielamy lub wzbogacamy o własne rozwiązania. Tam po raz pierwszy pojawił się internet i co za tym idzie cała ideowość marketingu internetowego. To w Stanach dokonuje się analiz zjawisk związanych z internetem, bada sposoby skutecznego docierania do klienta, prawne rozwiązania wielu poczynań, i inne zagadnienia bezpośrednio związane z siecią. Okazuje się, że żadna kampania reklamowa w realu nie przyniesie takiego odzewu jak działania internetowe. Umieszczenie informacji na portalach internetowych, czy społecznościowych to, dużo więcej niż porozmawianie w realu, rozpowszechnienie informacji w grupie społecznej. Na portalach społecznościowych mamy tysiące sąsiadów, którzy dzielą się z nami opiniami i komentarzami. W ten sposób powstaje reklama.